maandag, juni 26, 2006

Toeval .....of niet

Een aantal maanden geleden had ik een boek gekocht op een habbibabbibeurs in de Grote Kerk in Den Haag. Het boek "Vraag en het wordt gegeven" van Esther en Jerry Hicks gaat over het geven van energie aan de dingen die je juist wilt. Gedachten bestaan ook uit energie. De mens is regelmatig bezig met de dingen die ze missen maar wel willen in hun leven. Als je je focust op de zaken die je nooit hebt (of zelfs bang bent ze nooit te krijgen) geef je energie aan het niet behalen van deze zaken. In het boek staat uitgelegd hoe makkelijk je het "fout" doet. Het beschrijft ook de manier hoe je dat wel goed kan doen. Er zijn een aantal oefeningen om dat om te draaien.
Nou sta ik daar redelijk sceptisch tegenover, zeker gezien het feit dat Abraham in dit boek er bij gehaald wordt. Daar krijg ik altijd gelijk jeuk van. Maar goed, de persoon die het verkocht was zo overtuigd dat het een goed boek was, dat ik me heb laten overhalen. De dag dat ik het kocht was mijn 40e verjaardag. Life starts at 40 dus ik dacht....baat het niet...schaat het niet. Een week of 9 geleden ben ik maar eens gaan lezen in het boek. Deed een paar oefeningetjes en merkte gedurende de dagen dat ik regelmatig "fout" nadacht, draaide dat om in zaken die ik wilde door er op te focussen ze te willen hebben.

Ik ben niet voor niets 3,5 jaar single geweest omdat ik mezelf zo enorm verloor in een relatie. Mezelf wegcijferen, zijn zoals ik dacht dat de ander wilde dat ik zou zijn. Dat kost zoveel energie dat ik gelukkiger was in mijn eentje dan mét iemand. Heb toen maar eens besloten eerst aan mezelf te werken alvorens mezelf weer in een relatie te storten. Diepe dalen, zelfreflectie, lijstjes waaraan ik wilde werken, goede inspirerende gesprekken met vriendinnen, meditatie en intuitief tekenen hebben een heleboel opgeruimd en rechtgetrokken. Ongeveer anderhalve maand geleden betrapte ik mezelf op de gedachte dat het misschien wel leuk zou zijn een gezonde relatie te hebben. Dat was het moment dat zaken veranderden.

In deze korte tijd is er veel veranderd. 21 kg afgevallen, opniew gestart met salsa dansen, een nieuwe vriend, een nieuwe baan en heel veel plezier in mijn leven. Ik voel me helemaal toppie. Leuke vriendinnen en leuke dingen doen.

Zou het boek daar een bijdrage aan geleverd hebben, ik vraag het me af?

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Die vraag kan jij alleen beantwoorden. En eigenlijk is het helemaal niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dát je je toppie voelt. Ik geloof niet in toeval. Dat jij dat boek bent tegengekomen in die fase van je leven, heeft ongetwijfeld een reden gehad.

26 juni, 2006 22:22  
Blogger Freckles said...

Inderdaad, het had mijn eigen antwoord kunnen zijn. Toeval bestaat ook niet. Alles komt gewoon op z'n pootjes terecht..hoe is niet belangrijk.
Thx

27 juni, 2006 19:06  

Een reactie posten

<< Home