dinsdag, juni 27, 2006

Follow the leader, leader, leader - follow the leader

Snik, over twee dagen is het lesseizoen Salsadansen weer over. Dan hebben we er weer 10 lessen opzitten voor niveau beginners 2. Helaas hebben we niet alle stof kunnen behandelen. Docent P. werd 3 lessen geleden al wat ongeduldiger. Hij moet natuurlijk ook op schema blijven en aangezien hij bijna bij iedere les de les daarvoor moet herhalen, kan ik me zijn frustratie wel begrijpen. Ik voel hetzelfde. Ik snap het ook niet dat de medecursisten het niet kunnen onthouden. Waarom weet ik het nog wel en merendeel van de cursisten niet meer? Ik ben geen extreem snelle leerling dus ….wat hebben jullie in G...naam lopen doen tijdens de les?
Met name de mannen prutsen maar wat aan. De rol van de man is ook niet makkelijk. Ze moeten goed aangeven aan de dame wat er van hun wordt verlangt, vooruit denken wat de volgende combinatie zou kunnen zijn en ook nog eens in de maat blijven. De gevraagde combinatie van 3 heb ik nog niet kunnen vinden in mijn medecursisten. Merendeel van de mannen danst uit de maat. Ik probeer ze dan weer in de maat te duwen of te trekken maar ze zijn daar redelijk consequent in. Dus ik dans soms Salsa on 3. (wordt misschien een rage!)
Ik mik altijd op één van de hulp-Sinterklazen. Dat zijn de heren die zich vrijwillig beschikbaar stellen om het gebrek aan mannelijke danspartners op te vullen. Deze heren hebben over het algemeen wat meer danservaring waardoor je in ieder geval kan dansen en niet de frustratie van je medecursist aan het temperen bent. Ondanks dat sommige heren al 2 klassen hoger zitten kunnen sommige nog steeds niet echt geweldig dansen. Een week handje om te leiden, huppelende pasjes (not sexy at all) en als het dan niet lukt, is het altijd de schuld van de dame, want zij kunnen natuurlijk al zooooo goed dansen! Yeah right!

Ik kreeg vorige week te horen…. “je laat je niet leiden en daarom kan ik nu niet goed dansen.” Nu kan je in dit soort situaties twee dingen doen. Je streelt nogmaals het ego van de man door te zeggen, ja dat klopt, ik heb wat probleempjes met me laten gaan of me over te geven (bhlûh). Of je zegt gewoon waar het op staat – niks egostrelen – wordt maar eens een vent en loop niet zo te jammeren. Kom je hier om te dansen of niet!? Als je een echte vent bent néém je gewoon de leiding! Ik moet de leiding nemen omdat jij blijkbaar niet in staat bent om te leiden! Het is wel heel bijzonder, jij bent de enige die hier problemen mee heeft…óf je roept dit bij mij op óf je kan gewoon niet dansen en gebruikt mij daarvoor als excuus.

Het komt dan vaak neer op een tussenvariant om hun mannelijkheid te sparen. Mannen zien het kunnen leiden bij dansen volgens mij als verlengstuk van hun mannelijkheid. Als je dan de waarheid zou zeggen (de tweede variant) krijg je een soort Worldwide Wrestling Entertainment vanaf de bovenste touwen in de ring, met elleboog direct in het kruis (Hulk Hogan style). Schiet je niets mee op….enne ....leer je als vrouw natuurlijk nooit leiden. ;)

Ondanks dat het niet altijd even soepel loopt, zal ik het wel missen. Ik ga wel een zomercursusje doen en daarna weer in september de reguliere lessen. J. gaat ook een zomercursusje doen zodat we de hele zomer kunnen oefenen. Ideale mannen bestaan dus!

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dat salsadansen is af en toe een echte lijdensweg waarbij niet geleid maar geleden wordt door de dame én de heer in kwestie. Om maar niet te spreken van al die mensen die nog nooit van het woord 'douche' of 'deodorant' hebben gehoord. Onbegrijpelijk. Wij gaan ook de zomercursus doen. Gemotiveerd en gepassioneerd!

27 juni, 2006 18:47  
Blogger Freckles said...

Ik weet er alles van, water doet wonderen. Misschien iets om gratis uit te delen bij de volgende cursus. Veel plezier met de zomercursus.

27 juni, 2006 19:05  

Een reactie posten

<< Home