donderdag, juli 27, 2006

Dromen

Ik heb gedroomd. Dat doe ik natuurlijk iedere nacht alleen sommige blijven je gewoon bij. Ik ben tijdens het lezen van een boek vanochtend in slaap gevallen en heb flink gedroomd. Ik heb periodes dat ik erg veel droom en dat ik de dromen na het slapen ook nog kan onthouden. Sommige dromen zijn verwerkingen van alledag, sommige zijn waarschuwende dromen en sommige voorspellende. De waarschuwende dromen zijn tot nu toe altijd wel uitgekomen. Ik denk dat je onbewust gewoon weet dat zaken niet goed zijn en dat je tijdens het dromen het rationele loslaat zodat je boodschap kan doorkomen. De dromen hebben niet altijd betrekkingen op mijzelf, soms zijn ze ook voor of over een ander. Verwerkingsdromen zijn vaak situaties die worden nagespeeld in een andere vorm dat de werkelijke situatie. Verwerkingsdromen zijn ook vaak de emotionele verwerking van situaties. Angsten en onzekerheden komen dan vaak naar voren en de droomsituatie wordt op een andere manier gespeeld. De voorspellende dromen zijn vaak het moeilijkst. Je gelooft het pas dat het een voorspellende droom was totdat de situatie zich in de werkelijkheid voordoet. Hoe maak je nu het onderscheid tussen een voorspellende, verwerkende en waarschuwende droom? Wanneer zijn het je eigen angsten en onzekerheden of is het iets wat je onbewust en intuïtief oppakt?

De emoties die loskomen bij zo’n droom zijn zo levensecht en hebben dus impact op mijn dag. De angst dat het werkelijkheid is, dus dat ik het intuïtief oppak, maakt de dag er niet leuker op.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik weet wat je bedoelt. Sommige dromen zijn zo levensecht dat je in opperste verwarring wakker wordt en je blijft afvragen wat nu realiteit is en wat droom. Ik heb een tijdje mijn dromen opgeschreven om te kunnen beoordelen welk percentage nu echt uitkwam. Ik kan je vertellen dat dat een erg laag percentage was.

27 juli, 2006 20:59  
Blogger Freckles said...

@Teddy: ja, ik schrijf ze ook op, alleen al om het van me af te schrijven.
Dit was ook geen voorspellende droom gelukkig.

28 juli, 2006 08:17  

Een reactie posten

<< Home