vrijdag, juli 07, 2006

Integriteitsconflict

Het implementeren van een softwaresysteem is een van de opdrachten van mijn project waar ik nog een 5-tal dagen projectmanager van ben. Dit softwaresysteem wordt de primaire applicatie van de nieuwe organisatie die we aan het opzetten zijn. Het afbreukrisico is dus groot en het implementeren ligt op het kritieke pad van het gehele programma.

Het traject gaat niet voorspoedig. Er zijn toezeggingen gedaan door de leverancier die niet worden nagekomen. De planning staat ter discussie, niet bij mij maar de leverancier heeft een ander idee daar over. Eerder gemaakte afspraken over deadlines worden genegeerd en ik kom niet verder met mijn contactpersoon bij de leverancier. In mijn rol als projectmanager dien ik mijn huidige opdrachtgever en diens belangen in het geheel. Maar daar komt het, de softwareleverancier die het uitvoert wordt mijn nieuwe werkgever. De projectleider die maar zoekt naar excuses en niet met concrete oplossingen komt is mijn toekomstige collega. DILEMMA! Ik kan NIET niet-integer handelen maar ik wil ook niet mijn toekomst verknallen.

(Excuses voor het taalgebruik) Je moet bij mij niet aankomen met lulverhalen en smoezen waarom je het allemaal niet kan uitvoeren en zeker niet als je excuses zoekt en het probleem bij mij legt. Nu ben ik een enorme bitch als het gaat om resultaten en afspraken. Dus kan je je voorstellen dat ik voor de leverancier een bitch from hell ben.

Mijn huidige opdrachtgever weet niet dat ik bij deze leverancier ga werken. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik wil voorkomen dat men denkt dat ik niet objectief en integer de implementatie kan begeleiden. Tevens ben ik de persoon die goedkeuring geef aan implementatieplannen en verantwoordelijk ben voor de correcte invulling en uitvoering van het traject. Ik kan het implementatieplan niet goedkeuren van de levarancier en doe dat dus ook niet. Er zijn al eerder conflicten en escalaties geweest en bij die gesprekken heb ik een onpartijdige collega bijgehaald om zeker te stellen dat ik de belangen van de huidige organisatie behartig. Maar nu hebben we een ernstig probleem en ben ik gestart met een grote escalatie. Als ik niet bij de leverancier zou gaan werken was het niet zo moeilijk geweest. Ik had ze het vlees van de botten gehaald. Ik heb dus besloten dat ik hier tussenuit moet. Ik kan niet het bedrijfsbelang behartigen en tegelijkertijd mijn eigen belang.

Ik heb de programmamanager verteld dat ik dit deel van het project al wil overdragen aan de staande organisatie zodat het traject continueert als ik over 5 dagen weg ga. Zo is de nieuwe manager al volledig betrokken bij de escalatie want die zal wel langer duren. En ze vonden het een goed idee. Goddank! De overdracht is per direct ingegaan en dit heb ik ook gelijk aan alle partijen rond gemaild. Daar kan ik dus niet meer in conflict raken met mezelf.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Prima opgelost zo te horen. En heel integer. Ik hoop dat wanneer je in je nieuwe functie bent begonnen, je die projectleider eens flink onder handen kan nemen. Intake gesprek? ;-)

08 juli, 2006 08:49  

Een reactie posten

<< Home